In mijn laatste blog ging het over de kunst van verleiding, het verhaal vanuit jouw Waarom, de merkbare wil van jou om je doelgroep te helpen vanuit je expertise en ervaring. Dit verhaal begint bij de bovenliggende boodschap waarmee jij je onderscheidt van de rest van de markt vanuit je Waarom, helder uitgelegd in de Golden Cirkle van Simon Sinek. Bekijk zijn Ted Talk op Youtube hieronder zeker even als je hem hebt gemist.
Hierin wordt met name Apple als sprekend voorbeeld genoemd, geen wonder dat ik en vele met mij zo’n fan zijn van dit merk. Het is nog net geen sekte, maar eens Apple altijd Apple wat mij betreft. En Steve Jobs speelt daarin zeker een rol met zijn charismatische uitstraling en legendarische introducties van de producten die Apple maken tot het merk wat het is. De proposities zijn hier het fundament van de marktpositie, de ultieme bewijsvoering van datgene je vertelt.
Ik heb me zelfs afgevraagd of en hoe Apple zich staande gaat houden nu het boegbeeld er niet meer is. Hou dan de legacy maar eens levend! Succes hoor! Steve stelde namelijk dat het zijn streven is mensen te helpen het dagelijks leven beter, makkelijker en fijner te maken. In deze rol ook de status quo uit te dagen en te willen doorbreken. En hoe…………toevallig heeft hij allerlei devices voor ons om deze filosofie te ondersteunen en invulling te geven: computers, telefoons, Ipads. Allemaal met een prachtig design en makkelijk te gebruiken, klaar om de gevestigde orde te doorbreken.
Dan heb je toch wel de gouden formule en een serieus goed verhaal te pakken. Even los van het prachtige logo, wat uitblinkt in eenvoud maar door iedereen in een oogopslag wordt herkend. Hij deed de productintroducties ook altijd zelf, puur om iedere bouwsteen in zijn verhaal op de juiste manier over de bühne te brengen en in het totaal te plaatsen. Het gedachtegoed van Apple is dan ook spot on vormgegeven in de commercial van de Think Different campagne, appellerend aan de rebel in ieder van ons en verwijzend naar de changemakers van deze eeuw.
De legendarische Stevenotes die hij standaard afsloot met een “One more thing…“ terugkomst op de stage waarin de volgende introductie werd aangekondigd om het rumoer gaande te houden. Het boegbeeld van de zaak, uit de tekenen in jeans en zwarte koltrui, die het merk de juiste lading gaf en daarmee de doelgroep het juiste gevoel.
Gezien zijn aandeleninkomsten als medeoprichter had hij een symbolisch salaris van 1 Dollar. Zoon van een Syrische vluchteling die ook nog eens buitenechtelijk ter wereld kwam in het preutse Amerika en liet zien dat je je werkelijk door niets moet laten tegenhouden. Ik vind dat juist dat het merk zo sterk maakt, want Steve was het levend voorbeeld van alles waar Apple voor staat.
Vanaf 2008 trok hij zich plotseling langzaam en vrij geruisloos terug om tijdens zijn ziektebed plaats te maken voor Tim Cook die nog voor zijn overlijden in 2011 het stokje overnam om Apple toekomstbestendig te maken en leiden. Tot op de dag van vandaag lukt dat naar mijn idee in de geest van Steve, die nog steeds wordt geëerd met een speciale in Memorium pagina op Apple.com Remembering Steve, onlosmakelijk van het merk wat hij bouwde en op een unieke manier een manifest gaf.