Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Rintje

Het was best wel even zoeken tussen al dat wintergeweld naar een passend Icoon met merkwaarde passend binnen het winterthema. Schaatsers genoeg in dit land, maar weinig waar merken warm voor lopen en vice versa. Met uitzondering voor de Calve commercial met Evert van Benthem die ik in de laatste blog al liet zien. Ik heb er echt vaak over nagedacht maar dit was echt de enige die mijn goedkeuring kon wegdragen. Maar het is dan ook wel een hele goede vind ik.

Ik heb het natuurlijk over de one and only Rintje Ritsma, de beer van Lemmer met zijn surfboy uitstraling als grote uitzondering tussen al die knoestige schaatsheren die recht van de boerderij lijken geplukt. Rintje deed menig vrouwenhart een sprongetje maken en in Thialf zagen we de spandoeken met “Rintje ik wil een kindje” snel verschijnen. Echt een lekkere Fries met blonde manen en fitboy lijf, als ik dat zo even seksistisch mag omschrijven. En dat mag met een Stellabek;-)

Dat zagen ze bij Sanex ook en toen Rintje in 1995 niet meer in de kernploeg van de KNSB wilde schaatsen, maakten zij ruimte voor een eigen ploeg gesponsord door SANEX met betere faciliteiten voor de topschaatsers. Rintje werd het boegbeeld van de ploeg en meerdere prikkelende commercials volgden. Ritsma werd vier keer wereldkampioen allround, in 1995, 1996, 1999 en 2001. Ook werd hij maar liefst zesmaal Europees kampioen allround, waarmee hij tot 2015 samen met Sven Kramer recordhouder was. In 2015 verbeterde Kramer dit recordaantal door er een zevende titel aan toe te voegen. Bij de Olympische Winterspelen van 1994, 1998 en 2006 won hij twee zilveren en vier bronzen medailles.

https://youtu.be/ORv7PfRzKxI

Sanex was indertijd een nieuw maar groeiend merk, dat voornamelijk door vrouwen werd gebruikt, vanwege de positionering dat het de huid gezond houdt. De sponsoring van Rintje was uitermate succesvol voor Sanex; het verhoogde de naamsbekendheid, het trok mannelijke gebruikers aan zonder de vrouwelijke gebruikers te verliezen.

Mooie match waarin de waarden en doelstelling van het merk worden gediend en de belangen van de sporter om zijn ambities waar te maken. Want ik geloof wel dat dat voor een nuchtere Fries met een doel van belang is. En goede sponsor is fijn en maakt het mogelijk, maar je wil geen marionet van de commercie worden. De resultaten van dit schaatsicoon spreken voor zich. Ritsma ontving op 7 januari 2017 uit handen van Ard Schenk de KNSB oeuvreprijs. Hij was de vierde persoon ooit die deze ontving, na Sjoukje Dijkstra, Schenk en Bob de Jong.

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign