Ik heb, om maar meteen met de deur in huis te vallen, altijd redelijk veel issues gehad met tweedehands. Het heeft voor mij iets smutzigs en op vlooienmarkten krijg ik letterlijk al jeuk van die gedachte. Daarentegen is tweedehands momenteel een trend, alleen noemen we het dan Vintage. En dan wordt het anders, want het vakgebied mag graag leunen op iets met historie, authentiek leunend op het verleden, maar dan in een nieuw jasje. Een trend waar ik persoonlijk dan weer erg gecharmeerd van ben.
Zo is het logo van La Ming Marketing geïnspireerd door klassieke modehuizen als Chanel en Dior. Met een herkenbare letter in het logo in gezelschap van een iconisch beeldmerkje, in het geval van La Ming met een stevige knipoog naar wol-en textielstad Tilburg waar mijn roots liggen en die van het boegbeeld van La Ming mijn oma van moederskant die in haar jeugd Laming heette.
In marketingland zien we vaak “oude wijn in nieuwe zakken” zoals ik het zelf altijd formuleer. Jaren terug deed het begrip content zijn intrede en iedereen duikelde over elkaar heen alsof de nieuwe revolutie was uitgebroken. Het was echter niets anders dan wat we al deden, alleen dan vanuit een wat steviger kader. Want door de toename van socials en de opkomst van online leek iedereen maar wat te doen, terwijl er niets veranderd was buiten wat extra, vernieuwende kanalen.
Voor mij creëerde Cor Hospes met zijn contentbijbel licht in de duisternis en ook hij sprak over “oude wijn in nieuwe zakken”, want content heeft pas toegevoegde waarde als het bij je past en bijdraagt aan het verhaal wat je als merk te vertellen hebt. Waar je in uitblinkt en anderen overtreft, dat wil en moet je laten zien en tastbaar maken, niets anders.
Jezelf steeds weer opnieuw uitvinden vanuit die kracht, passend bij de dag van vandaag. En dan heb je mijn aandacht. Dat heeft niets te maken met tweedehands, maar retro passend in een modern jasje, dan kun je nog heel lang mee namelijk. Geen idee hoe je dit aanpakt en waar je moet beginnen? Laat het me weten, ik help je hier graag bij.
Photo Credits:
Caleb George, Cody Hiscox, Greg Kantra, Frank Olcay on Unsplash