Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Juni: Vanille

Photocredits: Doville Ramoskaitte on Unsplash

Bijna 2 weken geleden speelde hij zijn laatste voorstelling in Carre: Youpie. Hij vond het op zijn 70e wel eens mooi geweest, omdat cabaretiers net als melk ook een houdbaarheidsdatum hebben. Stoppen op je hoogtepunt was hier niet aan de orde, want Youp kende weinig dieptepunten op wat hartproblemen na. Wat heb ik gesmuld van deze man die zijn ongezouten mening met het Nederlands publiek deelde met de juiste scherpte en spanningsboog. 

Ik heb genoten van zijn typerende humor in alle columns, op TV of live in het theater. Op een gegeven moment vond ik hem wel een beetje doorslaan in zuurheid en dacht ik het trucje wel te kennen, maar dit bleek na een goede bypass en dotterbeurt opgelost. Wat een beetje extra zuurstof in je bloed niet kan doen voor een mens. Youp schitterde in de herfst van zijn carrière als nooit tevoren en een oudjaar zonder zijn conference voelt toch altijd een beetje armoedig. 

Er zijn uiteraard genoeg zaken om hier op te halen. Maar de absolute klapper is natuurlijk wel dat hij de cabaretier is die in in 1989 in zijn eentje een biermerk volledig van de markt veegde. Voor de mensen die geen idee hebben, kijk het onderstaande filmpje even als geheugensteuntje. Dit was helemaal Youp zijn ding en wij hielden precies om die reden van hen: Hij had een mening en stak die nou niet bepaald onder stoelen of banken. Althans ik houd daar enorm van. 

Niets vermoeiender dan de kuddeschapen die zich altijd maar verschuilen achter anderen en die als er een succesje te boeken valt, opstaan met “Ja dat vond ik nou ook”. Ik heb het wel nooit eerder uitgesproken, maar nu het zo uitkomt, sluit ik me graag aan. Dit is over het algemeen de “alles voor iedereen” kudde, die om de haverklap een nieuw talent ontdekken en dat met verve de markt in slingeren voor een vleugje van de hype. 

Je merkt, dit clubje maakt de “Youp” in mij wakker. Dan maar het zwarte schaap. Bij mij geen zogenaamde Vanille marketing. Ik heb oprecht liever dat mensen zich aan me storen omdat ik mijn mening verkondig en ze deze niet delen. Je mag het ontzettend niet met mij eens zijn, maar je weet in ieder geval waar ik voor sta en waarvoor je bij mij moet zijn. En wellicht is dat nu niet voor jou. Desondanks hou ik van je.

Want wellicht komt er een dag dat mijn verhaal aan jou wel in je straatje past en er een boxje in je geheugen plopt, omdat ik dan wel wat voor je kan betekenen. Maar dat komt dan juist omdat ik me wel uitspreek en jij weet waar ik voor sta. Ik doe simpelweg niet aan vanille marketing vanuit een alles voor iedereen visie. Ik kijk wel uit, voor je het weet ben je Buckler 2.0. Doe mij maar een wijntje!

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign