Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Juli: Mansplaining

Photocredits: Samantha Sophia (cover) & Mubariz Mendizadeh (header) on Unsplash

Gisteren ging een mansplaining trap van Stella Bergsma viraal over duct tape op social media. Hilarisch en zorgwekkend de reacties hierop te zien. Ook uit hoeken waar je het niet zou verwachten ( onder andere een bekende vrouw uit de politiek en ze was het echt ). Nu is Stella als boegbeeld van het feminisme wat gewend en gaat zij ondanks de bespottelijke haatreacties op haar posts vrolijk door in het bespreekbaar maken van wat er speelt in dit spanningsveld. 

Want we kennen het allemaal wel: de mannen die je goedbedoeld van een advies voorzien over hoe jij een en ander aan moet pakken. Vooropgesteld: advies is altijd welkom. Het bied je soms andere invalshoeken en houd je scherp zodat je je niet verliest in je eigen tunnelvisie. Marketing is tegenwoordig een breed begrip en wordt helaas iets te vaak verward met alles wat te maken heeft met een plaatje en een bijhorende tekst op social media. En daar heeft uiteraard iedereen verstand van. Want het grotere plaatje wordt daarin vaak losgelaten, simpelweg omdat men zich er niet van bewust is. En daar komt dan mijn error en brainfreeze. We hebben het dan namelijk over een mening. 

Het gaat eigenlijk niet eens om de inhoud van de boodschap, maar de toon van “ Vrouwtje, ik zal het jou weleens even uitleggen”. Om vervolgens te verzanden in een presentatie van Youtube filmpjes met de beste voorbeelden van ultieme marketingconcepten in de ogen van de betreffende “professor”, uiteraard zonder enige inhoudelijke toelichting. Vaak betreft het overigens een heerschap die op latere leeftijd nog steeds ambieert ooit een senior rol te bekleden waarvan iedereen weet dat dat niet gaat gebeuren. 

Met dit soort types ga ik dus niet meer in gesprek. Want zodra ze ook maar enig tegengas bemerken, denken ze je op je plek te kunnen zetten met een tegeltjesuitspraak als “ Gelijk hebben, is niet hetzelfde als gelijk krijgen”. Einde discussie, zonder wederom enige inhoudelijke onderbouwing. En dat is geen gesprek, maar een mededeling in het jasje van een bevel ( mond houden ). Dan acteer je niet op deskundigheid met toegevoegde waarde maar geveinsde macht. En daar stopt het: “ Dus vriend, dank voor je goedbedoelde input, maar ga een hobby zoeken, vliegtuigjes vouwen of een leuke opa zijn voor je kleinkinderen, maar laat mij gewoon met rust.”

Tot slot: Weet dat ik graag samenwerk met mannen, omdat ze zo fijn pragmatisch, zonder veel drama resultaatgericht kunnen zijn met heel veel kennis die ik niet heb. Maar kunnen we stoppen met het verwarren van marketing en communicatie en social media, waarmee zo ongeveer iedereen meent daar verstand van te hebben. Dan kunnen we ook zien dat een marketing professional niet vervangbaar is door alle wannabe influencers en content creators die nu na de examengolf de markt bestormen voor een stageplus vergoeding. Ik zou daar oprecht heel gelukkig van worden. 

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign