Photocredits: Taras Chernus on Unsplash ( Cover and Bodytekst )
Waarom zou je niet praten over je duurzaamheidsplan? Ook al is het nog niet helemaal klaar. Het gaat hierin namelijk niet om perfectie en ook niet over het volledige doel dat je voor ogen hebt. Het gaat juist om je intentie. Iedereen begrijpt best wel dat het niet allemaal in 1 keer kan en morgen klaar is. Neem mensen juist daarom mee in het proces. Laat zien wat je tot nu toe doet en al hebt gedaan en wat je stappen zijn om uiteindelijk bij je einddoel te komen.
Dit kun je helder maken door inzichtelijk te maken aan welke ESG’s je al werkt of zelfs al actief mee bent en wat er de komende tijd nog op de planning staat. Laat de concrete stappen zien die je maakt om deze te realiseren. Door iedereen mee te nemen in dit proces creëer je betrokkenheid en wordt helder wat je intentie is, ook al lijken die eerste stappen nu misschien nog klein en irrelevant: Kleine stappen maken uiteindelijk ook 1 grote!
Als meer bedrijven op deze manier naar buiten komen, zal dat alleen maar inspireren en een beweging van Gamechangers in gang zetten en zichtbaar maken die elkaar inspireren en stimuleren. Je doelgroep zal hoopvol gaan zien dat het kan en je van hieruit steunen in je voortrekkersrol en nog meer gecommitteerd zijn aan hoe jij het doet.
Het mag duidelijk zijn dat het iets van een lange adem is, een echt commitment en geen tijdelijke trend. Een probleem dat in jaren is ontstaan, wordt nu eenmaal niet in een paar grote stappen opgelost. Maar als niemand iets zegt of doet, blijven we op hetzelfde punt staan. Er is zo veel onzichtbaar, dat is mijn oprechte, heilige overtuiging en dat is zo niet ontzettend jammer in een tijd waarin we wel wat oprechte hoop kunnen gebruiken.
Bekijk daarom binnen al je ESG gerichte actiepunten wat het meest appelleert aan je merkwaarden en waar je stakeholders het meest bij zullen voelen. Hier liggen namelijk de sweetspots in je duurzaamheidsplan, de zogenaamde D spot. Focus hierop en start daar zonder de rest uit het oog te verliezen, maar gebruik het als een prioritering in je plan. Dit geeft nog beter inzicht in waar je voor staat en wat er de komende tijd van je verwacht mag worden.
Neem je doelgroep mee in dit proces en laat je commitment zien. Laat zien wat je doet om de volgende stap in je duurzaamheidsplan te realiseren, ook de kleine stapjes. En leg ook uit waarom bepaalde zaken (nog) niet kunnen en waarom je er wellicht bewust voor kiest dingen (nu) niet te doen of te “parkeren” voor later. Op deze manier zal niemand jou zien als een “Greenwasher”, want je vertelt niets dat niet waar is. Je neemt alleen iedereen zuiver mee in je plan is en hoe dat gerealiseerd wordt.
Dat zal gewaardeerd worden. Vraag je nu af of je tot nu toe geen onterechte zwijger bent geweest uit angst het beeld van een leugenaar neer te zetten. In mijn ogen kan het niet misgaan als je het op deze manier aanpakt. Vanuit het geloof dat je duurzaamheidsverhaal het waard is te vertellen, is dit een manier om het sexy en aansprekend te maken met nieuwswaarde en boordevol inspiratie. Want dat is zo nodig dat het uit dat overladen van technische specificaties geitenwollen woke sfeertje komt. We weten dat de Nederlandse consument het belangrijk vindt, zekere de jongere generatie.
Maak je duurzaamheidsverhaal alleen daarom al zichtbaar, ook zonder dat je volledige duurzaamheidsplan klaar is. Zie dat als het sluitstuk in je communicatie, maar start vandaag nog met inzichtelijk maken van jouw stappen en de progressie. Je doet het goed en dat mag gezien worden. Committeer je aan deze weg en je hebt absoluut niets te verliezen.