Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Maart: Goud

Photocredits: Wilhelm Gunkel on Unsplash (cover) & Wikipedia (header)

Vorige week werden de Gouden Loeki’s bekend gemaakt en uitgereikt. Goud voor de kerstcommercial van HEMA met Takkie en Siepie en in de categorie Goede Doelen voor KIKA. Dat ik me die laatste niet eens kan herinneren, zegt op zich al iets, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen want ik ben niet de doelgroep ( denk mama’s en zwangere dames ). Zilver ging naar Whamster van AH en brons voor KPN met “Stukje van mij”. Als notoir Wham fan herken ik me uiteraard in het zilver en KPN verdient simpelweg een eervolle plek op het podium voor de aandacht voor het impactvolle onderwerp van online shaming. Maar dat ik nu helemaal ondersteboven ben van het werk van deze winnaars? Nou nee dus, die voelde je vast al aankomen. Mijn favoriet van Kruidvat voor 2024 “Iedereen verdient een fijne kerst” die zo mooi rond en af was door de samenwerking met het armoedefonds eindigde op plek 4..

Opvallend, althans voor mij, is dat er 2 winnaars op het podium zijn met een kerstcommercial. Blijkbaar mag het in die fase van het jaar wel echt geld kosten. En ik begrijp het rondom de feestdagen moet je ze binnen harken voor de boodschappen, want dan mag het ook bij ons wat meer kosten. Memory lane van Jip & Janneke herkent natuurlijk iedereen en dat zal zeker veel doen voor je merk, vooral omdat deze figuren zo goed bij HEMA horen en passen. Een Gouden vondst deze nostalgie in te zetten met kerst. Maar dan de Whamster, als we het dan over nostalgie hebben, die grensde wat mij betreft echt aan briljant zo naadloos de legendarische clip van weleer voorbijkwam in de AH-commercial inclusief het föhnkapsel van George bij die suffe AH vader (Je leest het goed: ook hier ben ik niet de doelgroep voor dat saaie mainstream AH gezin en daar ga ik niet eens sorry voor zeggen als zeer tevreden PicNic klant) . De teaser van de campagne met een kalende Andrew liet mij dagen peinzen over wie die man toch was. En dan maar denken dat het beginnende Alzheimer is.

Maar is het eigenlijk niet heel tragisch dat er over het hele jaar niet ander  mooi werk voorbij is gekomen dat het belonen waard is? Ik kan ze me namelijk echt niet herinneren. En heb jij wel een voorbeeld? Laat het me dan vooral weten in de comments van deze post. En dan zal ik best een dagje ouder worden zonder hardop te willen zeggen dat vroeger alles beter was, want dat was het zeker niet. Het is gewoon een feit dat er steeds minder aandacht wordt besteed aan een goede merkstrategie met een goed verhaal. Om nog maar niet te spreken over de budgetten waar we optimaal resultaat mee willen halen in de verbeelding daarvan. Lang verhaal kort: Dat kan niet!

Bij een goed verhaal hoort een goede doordachte voorbereiding. Een strategie met een kern die zo hard en spot on is dat je er een kogel op kunt laten afketsen. En die deze investering op lange termijn draagt om dat je alles wat daarna komt, kunt aansluiten zonder veel uitleg. De kost gaat dus ook hier voor de baat uit in plaats van al dat fragmentarisch gespetter op social media. Lees vooral mijn blog van vorige maand eens terug voor inzicht in wat ik daar mee bedoel. Ik heb vanuit mijn vakgebied eigenlijk altijd wel een voorbeeld van wat ik een mooie inspirerende actuele campagne vind, maar helaas moet ik op dit moment toch echt het antwoord schuldig blijven. Wat rest zijn de voorbeelden van weleer, hoe sneu dat dat dan ook mag klinken.

Wat zou ik me graag weer eens vastbijten in een campagne die hout snijdt en op boodschap raakt. Het verhaal van de Why kent iedereen inmiddels wel, waar mijn all time favorite commercial Think Different hieronder van doorspekt is. Ik zou hierin zelfs als het even kan nog graag een stap verder willen gaan naar de ” Why the world is waiting for” om bijvoorbeeld een belangrijke stap in de energietransitie en verduurzaming neer te zetten. Te investeren in iets wat er ook echt toe doet, daar wil je toch bij zijn? Juist dit soort campagnes voor Gamechangers kunnen wat mij betreft nooit voldoende aandacht ( en budget ) krijgen. Deze week won Apple de prijs voor meest creatieve marketeer 2025, waarom zal in deze geen verrassing zijn. Voor lef en ambitie in het hogere doel moet er toch altijd ruimte te vinden zijn. Pas dan word je een echt verbindend merk. Gamechangers 2.0 weet mij te vinden hoor!

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign