Selecteer een pagina

Marketing Magic Maker:

Branding Stories Feel Good Content

Blog Okt: Winterjas

Photocredits: Lance Reis on Unsplash

Ineens ging het snel de afgelopen weken. Binnen een week gingen we van 30 naar 15 graden. En dat was toch even wennen om eerlijk te zijn. Laten we het er op houden dat het een grillige, uitdagende zomer was. Afwisselend van regenachtig naar verzengend heet. Nu zijn we als klagend volk in Nederland gezegend met dit weerbeeld, zodat als we echt niets meer te klagen hebben, het weer altijd nog onze laatste “redding” is. 

Als de temperatuur in 1 keer zo keldert, is het noodzaak wat anders aan te trekken dan het luchtige zomerspul. Deze garderobewissel is iets dat ik echt zo lang mogelijk uitstel. Al is het alleen maar om de confrontatie van wat je allemaal weer niet aan hebt gehad te vermijden. En dit ligt echt niet alleen aan de temperatuur, hoeveelheid nattigheid of andere weersindicatoren. Feit is dat we gewoontedieren zijn en aantrekken wat lekker zit, voelt en handig is. Slechts een fractie van de kleding die je hebt, trek je ook aan. 

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor wat we van ons bedrijf laten zien, terwijl je potentiële klant juist behoefte heeft aan diversiteit en afwisseling. De kracht van herhaling is zonder meer waar, maar niet als het een snelle oplossing is. Pas als je echt niets nieuws te melden hebt, komt dat pas aan de orde. 

Ook in je verhaal aan je doelgroep moet je eens denken aan een opruimactie. Een opfrisbeurt waarin je checkt of je verhaal nog actueel is en bij je past als een lederen handschoen. Wat zijn hierin de proposities om dit te onderbouwen, anders dan het aanbod wat tot nu onder de aandacht werd gebracht. En hoe doe je dat dan?

Zijn er recent zaken verkocht aan enthousiaste klanten waar je zelf niet eens aan had gedacht dat dat zou slagen. Geef daarmee je verhaal een vernieuwende frisse oppepper. Ook in je marketing ben je geneigd steeds hetzelfde te vertellen en uiteraard werkt de kracht van herhaling. Tot dat het sleets wordt en je doelgroep afhaakt om dat ze denken “Heb je ze weer, nu weet ik het wel”. Dit afhaakmoment moet je voor zijn. 

En eigenlijk is er geen beter moment dan nu: net als je kledingkast, bekijk je ook je marketing eens met een kritische blik. Juist dit is het moment om de voorbereiding voor het nieuwe jaar op te starten, zodat je in Q1 helemaal klaar en fris aan de start staat van een nieuw jaar. 

Klopt mijn verhaal aan de wereld nog? Of moet dit aan de hand van groei, ambitie en ontwikkeling worden bijgesteld? Wat zijn de producten die deze visie het beste laten zien? Zijn dat nog steeds dezelfde sterren of zijn er nieuwkomers en wat kan absoluut weg? Hoe ziet de communicatiestrategie hiervan eruit? Waar is mijn doelgroep en hoe bereik ik hen optimaal? Zijn er nieuwe kanalen en/of middelen waar zij gebruik van maken en ik niet ben? 

En vergeet tot slot vooral niet te bekijken wat afgelopen jaar wel of niet voor jou heeft gewerkt, zodat je voorkomt je tijd verkeerd of minder efficiënt te besteden. Zo zie je snel waar je meer van moet inzetten en vooral wat je absoluut niet meer moet doen en een alternatief wenselijk is. Zo creëer je ook een frisse garderobe in je marketing waar je zin van krijgt. Door intern iedereen te betrekken bij dit vernieuwingsproces zal de visie voor 2025 ook gaan leven en breed gedragen worden. Een beter argument dan dit is er niet lijkt me. Fijne herfst, maak gebruik van dit seizoen en vergeet vooral je zomerbanden niet te wisselen zodra je garderobe gereed is. 

Contact

T 06-23849342

carola@lamingmarketing.nl

Photography: artists on Unsplash

Copy: Carola van Laerhoven, La Ming Marketing

Redactie: Patricia van Laerhoven, Noot van de redactie

Webdesign: Dennis van der Voort, DVDV Webdesign